fbpx Ga naar hoofdinhoud

Jost Group zet fiks deel wagenpark om naar Stralis NP

De Belgische logistiek dienstverlener Jost Group heeft een overeenkomst getekend voor levering van 500 Iveco’s Stralis NP. Dat is de grootste bestelling voor de NP tot nu toe. Jost wil in 2020 35 procent van het wagenpark op LNG hebben rijden.

De 500 nieuwe Stralis’ NP zijn volgens Iveco ontworpen als de duurzaamste zware trucks ooit voor lange afstanden en rijden op LNG – algemeen beschouwd als het enige alternatief voor diesel dat momenteel op de massamarkt beschikbaar is.

De 500 Stralis NP-trucks op LNG bieden volgens de fabrikant een uitstekende vermogen-gewichtsverhouding, dito vermogensdichtheid en lage geluidsniveaus. De eerste 150 worden in de loop van 2018 in gebruik genomen en de hele vloot moet operationeel zijn tegen 2020.

De Belgische firma vervangt met deze vrachtwagens zijn 4- tot 5 jaar oude dieseltrucks in haar wagenpark met 1.400 trekkers en 3.000 opleggers, dat gestaag gegroeid is na een reeks overnames. Het bedrijf beschikt al over 132 Stralis vrachtwagens, waaronder twee op gecomprimeerd aardgas (CNG).

Roland Jost, eigenaar van Jost Group (rechts op de foto): “Dit is een belangrijk keerpunt voor onze onderneming, omdat we beginnen met strategisch komaf te maken met onze afhankelijkheid van diesel en in te zetten op groene logistiek. Zo gaan we ook in op de vraag van onze klanten, die duurzamer transport eisen. Onze voortreffelijke ervaring met het gebruik van de Stralis Euro 5 EEV-dieseltrucks liet ons een hechte relatie uitbouwen met Iveco, waarbij we kunnen rekenen op een ijzersterk servicenetwerk verspreid over heel België. Dit speelde een doorslaggevende rol in onze beslissing om de volgende stap op weg naar duurzaamheid te zetten en de Iveco Stralis NP daarbij te kiezen als de beste oplossing. We zijn trots dat we tot een van de ‘early adopters’ van deze nieuwe technologie behoren: het is ons doel om over drie jaar een vloot te bezitten waarvan 35 procent op LNG rijdt. Onze groep zet haar keuze ook kracht bij door te investeren in een eigen tankinfrastructuur voor LNG, met plannen om drie tankstations te openen in haar belangrijkste operationele centra in België.”

Pierre Lahutte, Iveco Brand President, licht toe: “Gas biedt de meeste mogelijkheden om diesel te vervangen op de markt voor bedrijfsvoertuigen en is niet meer de brandstof van morgen – het is de brandstof van vandaag. Een onomstotelijk bewijs daarvan is de keuze van een van de grootste wagenparken in Europa voor de Stralis NP, die op LNG rijdt, om hun vloot-vervangingsprogramma te leiden. Jost Group heeft duidelijke duurzaamheidsdoelen voor ogen en erkent de voordelen die onze vergevorderde ervaring in aardgasvoertuigen voor zijn bedrijfsvoering kan opleveren. We zijn bijzonder verheugd dat het aandeel van onze voertuigen in hun vloot groeit en dat we de Stralis NP en LNG in hun activiteiten kunnen introduceren.”

De vraag naar LNG groeit snel in heel Europa, zeker nu het Duitse ministerie van vervoer en digitale infrastructuur (BMVI) LNG heeft aangewezen als de beste oplossing voor langeafstandstransport over de weg, niet alleen op korte termijn, maar ook voor de komende 10 tot 15 jaar. Wanneer men rijdt op fossiel aardgas ligt de CO2-uitstoot van de Stralis NP tot 10 procent lager dan die van een equivalente dieseltruck, afhankelijk van de opdracht en de samenstelling van het gas. Als er biomethaan wordt gebruikt, kan dat cijfer tot 95 procent bedragen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer