In het volgende kabinet zitten in ieder geval twee nieuwe personen op de portefeuille Verkeer en Waterstaat. Vrijdag maakte CDA-minister Karla Peijs bekend zowel niet meer in het kabinet als in de Tweede Kamer te willen zitten. Staatssecretaris Melanie Schultz van Haegen had al eerder haar vertrek aangekondigd.
Peijs wil niet meer in het kabinet en zal zich ook niet verkiesbaar stellen voor een Tweede Kamerzetel. Het lijkt haar wel leuk om senator te worden, na de Provinciale Statenverkiezingen in maart 2007.
Een paar weken geleden zei ze nog dat ze nog beschikbaar was voor een volgend kabinet, maar vrijdag kwam ze daar na de ministerraad op terug. Peijs trad in mei 2003 toe tot het kabinet Balkenende-II. Daarvoor was ze onder meer lid van het Europees Parlement en de Provinciale Staten in Utrecht.
Een paar weken geleden zei ze nog dat ze nog beschikbaar was voor een volgend kabinet, maar vrijdag kwam ze daar na de ministerraad op terug. Peijs trad in mei 2003 toe tot het kabinet Balkenende-II. Daarvoor was ze onder meer lid van het Europees Parlement en de Provinciale Staten in Utrecht.
Rekeningrijden
Verkeer en Waterstaat heeft Peijs naar eigen zeggen altijd leuk gevonden, omdat het dicht bij de mensen staat: van de trein, het vliegtuig, de snelweg tot de 30-kilometerzone in de woonwijken, zei ze vrijdag nog maar eens. Ze vindt het jammer dat ze niet helemaal de afronding van twee ‘megaprojecten’ meemaakt. De Betuwelijn ligt er nagenoeg. De HSL komt er wel, maar is nog niet af. Zelf zegt ze vooral trots te zijn op de langetermijnvisie die er nu ligt om nu eindelijk de files op te lossen: het rekeningrijden na 2012. Volgens haar tegenstanders was daar geen langetermijnvisie voor nodig, zij vinden het te lang duren.
Verkeer en Waterstaat heeft Peijs naar eigen zeggen altijd leuk gevonden, omdat het dicht bij de mensen staat: van de trein, het vliegtuig, de snelweg tot de 30-kilometerzone in de woonwijken, zei ze vrijdag nog maar eens. Ze vindt het jammer dat ze niet helemaal de afronding van twee ‘megaprojecten’ meemaakt. De Betuwelijn ligt er nagenoeg. De HSL komt er wel, maar is nog niet af. Zelf zegt ze vooral trots te zijn op de langetermijnvisie die er nu ligt om nu eindelijk de files op te lossen: het rekeningrijden na 2012. Volgens haar tegenstanders was daar geen langetermijnvisie voor nodig, zij vinden het te lang duren.