MotracLinde richt warehouse in op lithium-ion • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

MotracLinde richt warehouse in op lithium-ion

Wie binnenkort moet investeren in nieuwe heftrucks of pallettrucks, kan nog maar moeilijk om de voordelen heen die li-ion-techniek biedt ten opzichte van loodzuurbatterijen: snel (tussentijds) laden, geen batterijwissel, uitstekende prestaties dankzij een hoge energiedichtheid en een constant vermogen, een lange levensduur en onderhoudsvrije batterijen. Met ruim 30 modellen voor in het magazijn, zoals stapelaars, double stackers, orderpickers en reachtrucks, kunnen klanten van Linde Material Handling nu het merendeel van hun logistieke activiteiten in het magazijn uitvoeren met li-ion-varianten.

Het productspectrum van li-ion-modellen is uitgebreid met stapelaars en double stackers met een hefvermogen van 1.2 tot 1.6 ton. Deze zijn verkrijgbaar in een meeloopversie én als model met een opklapbaar (AP) of vast bestuurdersplatform (SP). Daarnaast zijn er orderpickers met een hefvermogen van 2.5 ton en reachtrucks met een hefvermogen van 1.0 tot 2.5 ton verkrijgbaar.

In combinatie met de modellen die al beschikbaar waren, zoals laagheffende pallettrucks en trekkers, zijn nu alle centrale activiteiten in het magazijn uit te voeren met li-ion-apparaten: van de laadperrons voor vrachtwagens tot het opslaan en ophalen van goederen in het magazijn, en van het orderpicken tot het aanleveren van goederen voor verzending. “Voor de magazijnsegmenten met de grootste volumes heeft Linde inmiddels een ‘lithium-ion-optie’ in zijn assortiment. Daarmee hebben we een doorslaggevende stap gezet op weg naar een compleet assortiment met deze batterijtechniek”, vertelt Christoph Englert, Product Manager Industrial Trucks bij Linde. “We krijgen veel positieve reacties van klanten die de trucks lang achter elkaar gebruiken. Ze hebben vooral lof voor het feit dat de spanning constant blijft totdat de batterij helemaal leeg is, en voor de hoge beschikbaarheid. Want dat betekent uiteindelijk betere prestaties, tegen lagere kosten.”

Om de voordelen van de nieuwe batterijtechniek optimaal te kunnen benutten, vormen de batterij, het batterijmanagement systeem en de lader bij Linde een totaalsysteem, dat via CAN-Bus met elkaar communiceert. “Het batterijmanagement systeem monitort de batterij en stuurt hem aan, en zorgt ervoor dat het systeem altijd een optimaal vermogen levert”, vertelt Englert. Zowel de heftruck, batterij en de lader zijn voorzien van CE-markering. De batterijen zijn uitgebreid getest en op meerdere manieren beveiligd.

Voor de stapelaars, double stackers en orderpickers zijn er vier batterijcapaciteiten van 1.8 kWh tot 9.0 kWh beschikbaar, afhankelijk van de draaglast. Bij de reachtrucks, die een spanning hebben van 48 volt, zijn er batterijen met een capaciteit tot 39.2 kWh. De batterijen zijn te combineren met laders voor diverse capaciteiten Het aanbod hangt hierbij af van de vraag hoe vaak en hoe lang er (tussentijds) kan worden geladen. In het optimale geval wordt de li-ion batterij binnen 70 minuten volledig opgeladen.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer