fbpx Ga naar hoofdinhoud

Onbegrip en teleurstelling over einde LNG-teruggave

Het per eind dit jaar stopzetten van de accijnsteruggaveregeling voor LNG is geen goed idee. Er is boosheid, onbegrip en teleurstelling, zowel bij branche-organisaties TLN en Evofenedex als de Nederlandse importeurs van de truckmerken die LNG-trucks in hun programma hebben, Iveco, Scania en Volvo.

Dit besluit bemoeilijkt de overstap naar de milieuvriendelijke brandstof bio-LNG en dupeert bedrijven die als koploper hun nek uitstaken door LNG-voertuigen te kopen. Het is een verrassend besluit, omdat onderzoeksbureau Ecorys in opdracht van dat ministerie adviseerde de teruggaveregeling te verlengen”, schrijven TLN en Evofenedex in reactie op de beslissing. “We zijn zeer teleurgesteld”, zegt Loek Vroon, operationeel directeur Iveco NLS. Hij werd door Ecorys geïnterviewd voor het onderzoek over de teruggaafregeling. “Onbegrijpelijk dat de staatssecretaris het positieve advies over voortzetting van de regeling naast zich neerlegt. Daarmee sla je in Europa een heel slecht figuur. De destijds in Parijs gehaalde klimaatdoelstellingen zijn onhaalbaar geworden.”

Evofenedex, TLN en het LNG-platform drongen er eerder dit jaar bij het ministerie op aan de LNG-teruggaveregeling te verlengen tot 2022 en daarna definitief te beëindigen. Die verlenging zou het mogelijk maken om de toepassing van LNG op te schalen en de transitie naar bio-LNG te ontwikkelen. Daarbij zou de definitieve afloop van de regeling per 2022 voor elke ondernemer een duidelijk perspectief bieden. In die tussenliggende tijd zouden overheid en bedrijfsleven in goed overleg een aanpassing van de accijnzen op transportbrandstoffen kunnen realiseren om groene energie te stimuleren door extra accijns te heffen op fossiele brandstoffen. Met het afschaffen van de regeling blokkeert het kabinet volgens TLN en Evofenedex een van de transitiepaden die juist zo hard nodig zijn voor de nationale CO2-reductieopgave. Er wordt nog wel ruimte geboden voor een aanschafsubsidie voor LNG-voertuigen, maar dat helpt de huidige gebruikers niet.

“Vanuit Scania betreuren we dit besluit, dat zeker een vertragend effect zal hebben op het verduurzamen van het Nederlandse wagenpark”, aldus woordvoerder Nico van der Klugt van Scania Nederland. “ De inzet van gasmotoren is een stap die we nú kunnen zetten, terwijl andere duurzame oplossingen pas op de middellange termijn, op grotere schaal, effect zullen sorteren.”

Ook bij Volvo is er teleurstelling. “Wij geloven in LNG als reëel alternatief voor diesel in zware trucks om vandaag al 20 procent CO2 te reduceren en zien LNG als de opstap naar bio-LNG voor nog hogere CO2-reducties. LNG is daarin als transitiebrandstof essentieel. Als we kijken naar de landen om ons heen zien we dat zij LNG serieus nemen. Duitsland laat vrachtwagens op LNG de komende twee jaar geen Maut betalen en geeft aanschafsubsidie. België heft geen accijns op LNG en heeft een aanschafsubsidie. Nederland slaat met deze maatregel nu een andere weg in. Dit remt het innovatieve karakter van ons land en laat de early-adopters (vervoerders die nu al LNG rijden) in de kou staan. We zullen er alles aan doen om LNG in de toekomst succesvol te laten zijn en gaan daarover met de Tweede Kamer in gesprek. Wij geloven dat wij met de huidige generatie Euro 6 LNG-trucks voldoende argumenten hebben om de Kamer te overtuigen de regeling voort te zetten om middels LNG-trucks de transportsector verder te verduurzamen.”

Wederom in gesprek met de staatssecretaris is ook wat TLN en Evofenedex willen. “Het is ronduit onacceptabel wanneer de koplopers in het goederenvervoer nu de rekening gepresenteerd krijgen van vooruitstrevend zijn. Voor hen betekent het besluit dat halverwege de wedstrijd nu de spelregels ineens worden aangepast. De transportsector heeft koplopers in innovatie keihard nodig om de transitie naar groene logistiek mogelijk te maken. Deze aanpak kan ertoe leiden dat koplopers juist kopschuw gemaakt worden voor duurzaamheidsinitiatieven omdat de overheid hun inspanningen niet erkent. Wij zullen het besluit over de LNG-teruggaveregeling aan de orde stellen bij de ministeries van IenW en Financiën.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer