De aflevering van de nieuwe Iveco Stralis NP komt goed op gang. Was het vorige week Jooren die de Stralis op LNG in gebruik nam, nu is het Dijkstra Logistiek uit Lopik. Dijkstra Logistiek zal het nieuwe voertuig inzetten voor diverse distributiewerkzaamheden.
Dijkstra Logistiek heeft met de Iveco Stralis NP voor het eerst gekozen voor een alternatief voor dieseltrucks. De Iveco trekker met 400pk en 1700Nm sterke FPT Cursor 9 aardgasmotor is gekoppeld aan een volledig automatisch schakelende ZF-versnellingsbak. De Stralis NP van Dijkstra is uitgevoerd met de Hi-Way cabine en voorzien van twee LNG-tanks met een gezamenlijke capaciteit van 390 kilogram LNG. Dit voertuig heeft daarmee een actieradius van 1.500 kilometer.
De nieuwe Stralis NP is de eerste Iveco in het wagenpark van het transportbedrijf uit Lopik. De trekker is stijlvol uitgevoerd in de herkenbare bedrijfskleuren van Dijkstra: fris oranje met de witte striping en accenten. Dijkstra Logistiek tankt LNG bij de tankstations van Rolande in Utrecht (Heldinnenlaan 2, langs de A2 bij afslag Maarssen) en Nieuwegein (Inundatiedok 37, industrieterrein Het Klooster). Op dit moment zijn er 17 locaties beschikbaar in Nederland waar LNG getankt kan worden.
De activiteiten van Dijkstra Logistiek uit Lopik bestaan uit distributiewerkzaamheden, koel- en vriesvervoer, op- en overslag en andere transportdiensten. Het werkgebied van Dijkstra Logistiek is voornamelijk de Benelux, Duitsland en Frankrijk. Het wagenpark van het transportbedrijf bestaat uit 22 vrachtwagens, variërend van bakwagen tot trekker-oplegger combinaties in verschillende afmetingen.
Dijkstra Logistiek zal het nieuwe voertuig inzetten voor diverse distributiewerkzaamheden. Een van de voordelen van de Stralis NP is dat hij 75 procent stiller dan een dieseltruck, waardoor Dijkstra met de LNG-trekker buiten de venstertijden winkels mag bevoorraden in binnensteden.