Nieuws

Södertälje is stakingen Scania spuugzat

8

Afgelopen vrijdag was het weer raak: 24 uur staking bij Scania Zwolle, geinitieerd door vakbond FNV. Het was niet de eerste keer dit jaar dat de productie stil lag en daar zijn ze op Scania’s hoofdkantoor in Södertälje wel een beetje klaar mee. Een mogelijkheid om meer productiezekerheid te krijgen is een deel van het productievolume te verplaatsen naar de Scania-fabriek in het Franse Angers.

Dat melden De Stentor en RTV Oost afgelopen weekend. Door de regelmatige stakingen in Zwolle wordt de productielocatie door het Zweedse management in toenemende mate als ‘onbetrouwbaar’ gezien.

“Zo’n staking betekent ongeveer honderd vrachtwagens per dag die we niet kunnen maken. Die vrachtwagens zijn al betaald, de klant wacht er wel op”, aldus woordvoerder Nicolien Vrielink van Scania tegen RTV Oost. “Dat is een flink deel van de dagelijkse productie: per dag worden 170 tot 180 vrachtwagens geproduceerd. “Vanuit Zweden willen ze zekerheid van leveren, dat kunnen we met die stakingen niet bieden.”

Scania wil nu kijken of het in Frankrijk, net als het in Zwolle, doet met meerdere diensten te gaan werken en zo haar capaciteit in Angers te verdubbelen. “Ja, dat zou consequenties kunnen hebben voor het productievolume in Zwolle”, aldus Jon Grasmeijer, technisch directeur bij Scania Zwolle in de Stentor.

Bron: De Stentor + RTV Oost

8 reacties op “Södertälje is stakingen Scania spuugzat

  1. pieter schreef:

    Zijn er dan nog mensen lid van die FNV? Dat zal toch een handjevol zijn.
    Even volhouden Scania, want Frankrijk is niet echt een alternatief lijkt mij.

  2. Adri schreef:

    Ja in Frankrijk staken ze NOOIT!

  3. Wim schreef:

    Als ze in Frankrijk staken weet je niet wat je meemaakt. Dan gaat ook gelijk alles met de grond gelijk.

  4. Ron schreef:

    In de moeilijke tijden worden de personeelsleden gedumpt bij grote bedrijven, zo ook bij Scania. Ik ben op geen enkele wijze verbonden aan Scania, maar vind de houding van de directie erg laf. Het personeel dat er nu nog is bestaat voor een heel groot deel uit uitzendkrachten en de vaste krachten hebben net als bij vele andere multinationals in de laatste jaren weinig bij hun salaris zien komen. Nu het eindelijk goed gaat is het niet meer dan gebillijkt dat de salarissen van deze groep ook eens aangepast gaan worden. Nu dat de economie en werkdruk toeneemt zal ook bij Scania de boel onder druk komen te staan en wordt er extra inzet (lees overwerk) verwacht van deze groep mensen. Hier mag iets tegenover staan, en dat weigert helaas ELKE multinational in Nederland, en dat terwijl de winsten steeds groter worden. Dit is wel over de rug van ELKE Nederlander, want de belastingen worden verlaagd en voor de burger verhoogd. Het is maar goed dat mensen opkomen voor hun rechten en laten we daarom ook blij zijn met de bonden. Dreigementen van Scania om naar Frankrijk uit te wijken zijn helaas gedoemd te mislukken op termijn omdat de Fransen harder zijn in hun opstelling zodra het stakingsrecht om de hoek komt. Daar gaat het van dik hout zaagt men planken. Daar gaat desnoods een heel land plat. Ik nodig Scania uit om die stap te nemen. Het getuigd echter van weinig respect naar je eigen mensen om een dergelijke chantage in te zetten.Ik zou alle medewerkers in de metalectro een hart onder de riem willen steken en toejuichen om vol te houden voor iets wat een verworven recht is, het stakingsrecht!

  5. Mark schreef:

    Kijk naar VDL in Born, FNV liep met volle borst vooruit met de boel plat gooien , nu staan ze met der staart tussen de benen om te kijken hoe ze alstublieft zoveel mogelijk banen kunnen behouden. Kansloze lui

  6. Jeroen schreef:

    Werken Fransen wel is dan

  7. Tom schreef:

    Die banen verdwijnen omdat de hele automobielindustrie inkakt ivm WLTP, en heeft niets met de stakingen te doen.

    Ik vind het nogal laf van scania om met een dergelijk dreigement te komen. Ze kunnen ook bij de FME aandringen om zsm tot een passende oplossing te komen, want vanuit hun kant lijkt er maar niets te gebeuren.

  8. Jean - Pierre De Pauw schreef:

    Ik denk met staken komen we niet verder men wil teveel de laatste tijd ik ben internationaal vrachtwagen Chauffeur en zie dat genoeg je bied je aan in een firma en het enige wat men u meestal zegt is wacht maar Chauffeur dit kost wel geld nu zowel voor het Transport firma als de leveransier en wat zie dan meestal dat de personen bezig zijn met praatje te doen of koffie of op hun GSM nu zeg ik niet voor deze mensen die aan de werkbant staan maar aan de reseptie’s van goederen moet je eens zien de uren die wij als Chauffeur daar staan te wachten tot deze heren je toestemming geven om te Lossen of Laden en dit is zo in ieder land het zelfde. Daarom zorg er voor dat je uw job kunt beware maar overdrijf niet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven