Nieuws

Het gaat goed met de transportsector, maar de arbeidsmarkt in het vervoer heeft het benauwd. Een toenemend aantal werkgevers ervaart belemmeringen door een tekort aan personeel. Dit blijkt uit de jaarlijkse Arbeidsmarktrapportage van het Sectorinstituut Transport en Logistiek die in opdracht van de sociale partners in de sector is opgesteld.

Het aantal werknemers stijgt al sinds 2014, nu tot 147.174. Ondanks deze stijging blijft de spanning op de arbeidsmarkt op een hoog niveau. Prognoses laten zien dat de vraag naar arbeid in de sector naar verwachting harder zal stijgen dan het aanbod van personeel. Vanaf 2021 zal het aanbod van personeel nauwelijks meer groeien, terwijl de vraag stevig doorgroeit. Naast de economische groei in de sector liggen de oorzaken hiervoor in vergrijzing, pensionering van werknemers en een lagere instroom vanuit het onderwijs.

De sector speelt in op deze ontwikkelingen met zij-instroom en doorstroom projecten. In  2016/2017 zijn zo 2.638 extra chauffeurs aan een baan geholpen. Dit naast de reguliere BBL- instroom. En nu, in 2018, staat de teller in het zij-instroom en doorstroom project al op 2.500 extra chauffeurs. Dat zijn klinkende cijfers waaruit blijkt dat het chauffeursvak voor veel mensen een aantrekkelijk beroep is.

Naast de vraag naar nieuwe werknemers wil de sector de huidige werknemers ook behouden. Op een manier dat ze vitaal, veilig en met plezier hun pensioen bereiken. Uit de arbeidsmarktrapportage blijkt dat werknemers in de transport en logistiek zeer bevlogen zijn en positief zijn over hun baanzekerheid de komende tijd. Werknemers die het werk graag willen blijven doen tot het pensioen denken het werk niet zolang te kunnen volhouden. Genoemd worden zaken als fysieke belasting en werkdruk/stress. Daarbij spelen ook gezondheid en leefstijl een belangrijke rol. Bewustwording hierover staat op de agenda van de sector. Het aantal werknemers met een gezondere leefstijl (beweging, gewicht) is de afgelopen jaren toegenomen. Hiermee zijn we er nog niet. De sector houdt duurzame inzetbaarheid hoog op de agenda.

Kennis en vaardigheden verouderen sneller en globalisering en digitalisering dragen bij aan steeds hogere eisen en andere gewenste vaardigheden van werknemers. Ook in de sector is het van belang dat werknemers zich blijven ontwikkelen gedurende hun loopbaan. Uit de Arbeidsmarktrapportage blijkt dat werknemers vooral een opleiding of cursus willen volgen om zichzelf te ontwikkelen, het huidige werk beter te kunnen doen en de kans op werk in de toekomst te vergroten. De sector stimuleert het volgen van opleidingen en trainingen door huidige én toekomstige medewerkers in de bedrijfstak onder meer door het aanbieden van opleidingssubsidies  via SOOB Subsidiepunt.

In de jaarlijkse ‘Arbeidsmarktrapportage’ worden arbeidsmarktontwikkelingen in de sector beschreven op basis van diverse recente bronnen – eigen onderzoek en van derden. Het rapport vormt de basis voor het in te zetten beleid op de thema’s instroom (werving en selectie) en duurzame inzetbaarheid (opleiding en ontwikkeling, gezond en veilig werken en voorkomen van verzuim). De Arbeidsmarktrapportage komt tot stand in opdracht van de sociale partners TLN, VVT, FNV Transport en Logistiek en CNV Vakmensen. De uitvoering is in handen van Sectorinstituut Transport en Logistiek en is mogelijk dankzij financiële bijdrages van SOOB.

4 reacties op “Tekort aan personeel in transportsector blijft nijpend

  1. jaap bosma schreef:

    allemaal leugens de beste chauffeurs staan aan wal de jonge garde krijgt allemaal subsidie.

  2. Mark schreef:

    Ik geloof niet dat er echt een chauffeurstekort is. Wel hoop ik dat het gaat komen.

    Misschien kan ik dan ook een modaal salaris krijgen.

    “De sector houdt duurzame inzetbaarheid hoog op de agenda.”
    Wat een onzin. Mijn bakwagen is best hoog, maar een opstapje om erin te klimmen is teveel gevraagd. Stel dat je 60 zou zijn en dagelijks 20x in de bak moet klauteren. Dat gaat toch helemaal nergens over. Dat ze de mond durven open durven doen over duurzame inzetbaarheid is gewoon schandalig.

    Verkorte rust, 9 uurtjes!!! Om naar huis te rijden, te douchen, koken, eten, slapen, schijten, douchen en weer naar werk te rijden. Daar heb je dan 9 uurtjes de tijd voor. Oftewel een normale nachtrust van 8 uur zit er vaak niet in!

    Waar ze het gore lef vandaan halen om iets over duurzaam te zeggen terwijl de chauffeurs nieteens recht hebben op een normale nachtrust.

    Nee, er zijn onderzoeken dat truckers vele jaren korter leven dan anderen. Het is wel duidelijk waarom.

  3. planner schreef:

    Auw…pijnlijk is de waarheid over de werkdruk, 6,5 uurtjes slaap is normaal en als je privé leven opoffert kom je aan de 7 gemiddeld.
    In het weekend ben je afgebrand…
    Welkom in het transport..LoL….

  4. Marco schreef:

    Weet u wat het is er wordt geen klote verdient in de transport.
    Duurzaam inzetbaar is te duur.
    En u als chauffeur bent ook te duur.
    Allemaal korte termijn politiek.
    Snel winst pakken. Voor de directeur.
    U als sjouwfeur ben enkel het middel en voor de rest van de maatschappij een hoop stront.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven