Nieuws

In de zoektocht naar chauffeurs komen transportbedrijven uit bij een nieuwe doelgroep: statushouders, of te wel asielzoekers met een verblijfsvergunning. Müller Transport in Holten gaat statushouders opleiden tot vrachtwagenchauffeurs, het Oostenrijkse Hödlmayr heeft al drie Syriërs achter het stuur zitten.

Directeur Jan Peter Müller van Müller Transport in Holten zegt tegen RTV-Oost dat het plan twee doelen dient:  er is een tekort aan vrachtwagenchauffeurs en er zijn statushouders die voor deze functie opgeleid kunnen en willen worden.

Er wordt voor het project samengewerkt met tal van instanties, zoals Capabel Taal uit Utrecht. Het is overigens niet alleen zaak om statushouders de Nederlandse taal goed te leren, maar er zijn ook praktische zaken die in het Nederlandse arbeidsleven anders gaan dan in het land van herkomst.

Een aandachtspunt is volgens Müller de aanmelding door gemeenten. Gemeenten moeten statushouders aanmelden. De gemeenten willen garanties die wij op dit moment niet kunnen geven. Een aantal gemeenten haakt daarom af. Dat is jammer, want wie de opleiding goed doorstaat heeft bij ons een baan voor het leven.”

Het Oostenrijkse Hödlmayr wil graag het model met de integratie van statushouders nationaal maken. Eigenaar Johannes Hödlmayr zegt in het vakblad Traktuell: “We hebben nu de eerste drie Syrische vrachtwagenchauffeurs in dienst. Dat ging in samenwerking met het arbeidsbureau. Zij hebben ons in contact gebracht met deze mensen, samen hebben we naar de oplossing gekeken. Wij hebben deze statushouders in drie maanden tijd opgeleid, het arbeidsbureau heeft de rij-opleiding betaald. Onze eigen drivercoaches hebben beoordeeld of de chauffeurs geschikt waren voor hun job, en ze zijn alle drie gebleven.” Hödlmayr ziet kansen  het opleidingsmodel in heel Oostenrijk toe te passen. “Daarover heb ik al contact gehad met de minister van verkeer. Dat zou toch mooi zijn: dat we statushouders met een arbeidsvergunning weer in het arbeidsproces kunnen laten functioneren. Dan drukken ze niet alleen op het sociale budget, maar leveren ze aan de andere kant ook weer wat op als ze belastingen betalen. Ik vind ook dat de overheid hier over na moet denken, want in de zoektocht naar chauffeurs financier ik taal- en chauffeursopleiding van statushouders. Daar mag van de overheid best wat tegenover staan.”

6 reacties op “Transportbedrijven zetten statushouders achter het stuur

  1. jack schreef:

    Hoe komen die zo snel aan een werkvergunning en code 95, is weer een stunt van de werkgevers om de nederlandse chauffeur buitenspel te zetten

  2. Gerard De Man schreef:

    Die gasten moet je niet op een vrachtauto zetten! Dat is vragen om narigheid.. Nice Berlijn Münster Stockholm..

  3. Heinrich schreef:

    @ Jack

    Die “nederlandse chauffeur” waar jij het over hebt, heeft zichzelf al jaren geleden buitenspel gezet (met behulp van de onvolprezen vakbonden). Dus de enkele goede daar gelaten. Steek de hand vooral ook in eigen boezem.

    Ik zeg dit als ondernemer die in de crisistijd allerlei slopers aan het werk heeft gehad en nu geen hond meer kan krijgen, omdat wij werkzaamheden uitvoeren waar je o.a. fysiek bezig bent (bij ons werken we nog met kettingen en moet je nadenken)

    Aan de afstanden kan het misschien wel liggen, we doen dagritten tot zuid Frankrijk ritten de hele week weg.
    (ook gelijk antwoord gevende op je komende vragen)

    P.s. Ik heb geen “oostblokkers” of “statushouders” of iets dergelijks op de loonlijst staan, dat hoeft voor mij niet. Ik wilde goed opgeleide, toppers uit NL.
    Nou ik heb ze gehad……….

  4. Jaap schreef:

    Wat een goed idee. Ze kunnen nog niet eens een fiets besturen, maar natuurlijk wel een vrachtwagen waar een geldwolf de lakens uit deelt. It’s all about the money”.

  5. Bennie schreef:

    Opgeleid in drie maanden lees ik in het artikel, dat moeten super mannen zijn. Een chauffeur in Nederland moet met meer dan veertig jaar ervaring nog weer in de schoolbanken voor de code 95.
    Deze mensen kennen alles al met drie maanden.
    Nou maar hopen dat ze niet te veel elende veroorzaken op welk vlak dan ook.

  6. Mark schreef:

    Deze zaak heeft meerdere kanten natuurlijk.

    Dat zij minder goed kunnen rijden dan Nederlanders is onzin. Een Nederlandse beginner rijdt ook vaker schade. Dat stond pas nog in het nieuws. Vrachtwagen rijden heeft m.i. vooral te maken met kunnen sturen, ruimtelijk inzicht, verkeersinzicht.

    Verder hoef je dus echt geen Nederlands meer te kunnen voor een groot deel van het werk. Bij veel bedrijven sta ik gewoon tussen de Polen en Bulgaren als ik kom laden. Alles gaat daar met handgebaren en wat gebrekkig Engels.

    Heb ooit een praatje gemaakt met een Nederlandse Muller chauffeur, die zei dat dat Muller wel moet om goedkope mensen op het internationale werk te zetten omdat er anders simpelweg niet te concurreren is.

    Aan de andere kant staat mij van Hödlmayr wel bij dat er onderzoek is gedaan waarin zij het voortouw nemen in het uitknijpen van chauffeurs en constructies maken met kantoren in andere landen.

    Heb wel zelf niet lang geleden gesolliciteerd bij Muller. Maar C was niet genoeg, ik mocht me weer melden als ik CE had. Over een opleiding werd niet gerept. Dan is dit toch weer vreemd om te lezen. Misschien dat ze met statushouders de overheid de opleidingen willen laten bekostigen? Wat is de reden dat een Nederlander door een bedrijf geen opleiding wordt aangeboden maar een statushouder wel. Voor mij blijft het gissen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven