Ga naar hoofdinhoud

Van den Born groeit tegen trend in (+ foto’s)

In een markt waarin dit jaar naar verwachting 40 procent minder bedrijfsauto’s worden verkocht, doet Van den Born Carrosserie uit Waalwijk goede zaken. Voor 2009 wordt een groei verwacht van vijf procent. En dat is ronduit knap in een crisis als de huidige.

Van den Born CarrosserieenVan den Born Carrosserieën bestaat al 127 jaar en is tegenwoordig naar eigen zeggen ‘toonaangevend in seriematig maatwerk’. Of te wel: bij Van den Born maken ze het zoals de klant het wil. Dat legt de firma geen windeieren: sinds 1987 werd jaarlijks gemiddeld 15 procent groei geboekt. Voor dit jaar is de verwachte omzet 4,5 miljoen euro.

Het ‘seriematig maatwerk’ houdt in dat er grote hoeveelheden auto’s voor een klant in één keer worden afgeleverd. Van den Born houdt zich bezig met drie productgroepen: glasopbouw, laadbakken van alle mogelijke soorten en inrichtigen en O.S.S. Die afkorting staat voor het snelgroeiende One Stop Shopping.

De overheid is voor zo’n veertig procent verantwoordelijk voor de goed gevulde orderportefeuille. Dit jaar valt dat percentage hoger uit. “De overheid moet volgend jaar duurzaam gaan inkopen, volgens criteria opgesteld door Senter Novem. Carrosseriebouw is helemaal niet meegenomen in de criteria van Senter Novem, maar Van den Born hanteert eigen criteria voor duurzaam ondernemen en zijn daarom interessant voor de overheid”, zegt directeur Mark van den Born.

Jeroen den Haan, Mark van den Born, VDB Carrosserieen

Een grote klant bij Van den Born is Rijkswaterstaat. De gele Nissan Navara pick-ups worden ‘kaal’ afgeleverd bij Van den Born en totaal ingericht en voorzien van alle nodige accessoires. Een typisch geval van One Stop Shopping. “Voordelen van One Stop Shopping bij ons zijn dat alle werkzaamheden en coördinatie ervan op één centraal (aanspreek)punt gebeurt. Daarnaast is er minder transport van de auto nodig, wat kosten bespaart. En ten derde is er door het op één plek houden van de auto voor alle werkzaamheden een aanzienlijke tijdwinst in het totale ombouwtraject”, aldus manager marketing en sales Jeroen den Haan.

Voor het komende jaar richt Van den Born zich meer op export. “Dat is eerlijk gezegd een nog wat onontgonnen gebied”, zegt Mark van den Born. “We willen onze glasrastelen en imperialen aan de man gaan brengen en richten ons primair op België en Duitsland.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer