De eerste dagen van de echte Brexit hebben nog geen chaos in de Nederlandse havens opgeleverd. Zelfs op de morgen van maandag 4 januari is er nog geen sprake van veel drukte. Ook bleef het zeer rustig op de speciale Brexit bufferparkeerlocaties voor vrachtwagenchauffeurs die hun papieren nog niet op orde hebben.
Dat het vanaf 1 januari rustig zou zijn, was wel te voorspellen. Maar vanaf 4 januari zou de impact van de Brexit te zien moeten zijn in de goederen- en verkeersstromen rondom de ferryterminals.
Als je met de ferry naar #VK #engeland wil met je vrachtwagen dan moet je wel je douaneformaliteiten in orde hebben, zo niet dat kom je hier terecht om het alsnog te regelen, nu twee vrachtwagens, er is plek voor 200 #parking #oranjeheuvel #brexit @RTV_Rijnmond @rws @Douane pic.twitter.com/3uYo2OObvO
— Jacco van Giessen (@jaccovangiessen) January 4, 2021
Havenbedrijf Rotterdam, Rijkswaterstaat, gemeenten, ferrybedrijven, douane, NVWA, politie, veiligheidsregio, Koninklijke Marechaussee en Portbase hebben in nauwe samenwerking maatregelen getroffen om de goederenstroom van en naar het VK zo soepel mogelijk te laten doorgaan en verkeershinder te vermijden. Zo is het port community systeem Portbase aangepast zodat vracht voortaan vooraf digitaal kan worden aangemeld. Ferry terminals accepteren enkel lading die via Portbase is aangemeld.
Vrachtauto’s van vervoerders die hun lading niet vooraf via Portbase hebben aangemeld, krijgen geen toegang tot de terminal. Voor deze vrachtwagens zijn speciale tijdelijke parkeerplaatsen ingericht. Zij mogen daar maximaal 24 uur verblijven om de lading alsnog digitaal aan te melden. Rijkswaterstaat heeft bufferparkeerplaatsen ingericht en verkeercirculatieplannen gemaakt om het weggestuurde vrachtverkeer snel en veilig van de ferry terminals naar deze tijdelijke parkeerplaatsen te geleiden met zo min mogelijk overlast voor weggebruikers.
De buffers zijn gemaakt voor eind December,… de graadmeter kan je pas maken eind Januari 2021.
De verwachting is dat de drukte pas eind volgende week gaat aanzetten,..
Tevens moet men ook niet vergeten,.. dat men door de nieuwe situatie anders handel zijn gaan drijven ook, en dat is per schip overvoeren, en dan pas uitrijden…