Ga naar hoofdinhoud

Dinalog breidt projectportfolio uit met 9 projecten

Dinalog lanceert negen nieuwe R&D en Demo projecten binnen de thema’s Service Logistiek, 4C: Cross Chain Control Center en Synchromodaal Transport. Inmiddels bestaat het programma uit meer dan 60 nationale en internationale projecten. De projecten dragen bij aan de doelstelling om Nederland een topspeler en Europees regisseur te maken in logistiek en supply chain management.

Supply Chain Finance (SCF) 2.0. SCF gaat over de handelswijzen en instrumentaria die gebruikt worden om transacties, werkkapitaal, en de kosten van supply chains te optimaliseren. In dit project worden nieuwe modellen en tools ontwikkeld die interne financieringsmogelijkheden verbeteren en externe financiering verminderd.

LNG24 ZwolleDesign of LNG Networks. Milieuvriendelijke brandstoffen gaan de transportsector duurzamer maken. Daarvoor is vervanging of aanpassing van de infrastructuur nodig van tankstations, vrachtwagens en vrachtschepen in een enorme logistieke transitie. Dinalog en de Rijksuniversiteit Groningen, ontwikkelen in dit nieuwe onderzoeksproject oplossingen voor het ontwerp van LNG synchromodale transportnetwerken en instrumenten voor de planning van transport- en bevoorradingsoperaties om de toegankelijkheid en efficient gebruik van LNG voor alle transportmodaliteiten mogelijk te maken.

DAIPEX.
Transportbedrijven ondervinden dagelijks in de uitvoering van de transportritten dat deze niet conform de voorafgestelde transportplanning verlopen, Als een gevolg, leiden de transportplanningen die door software gegenereerd wordt vaak tot geschonden venstertijden, onnodige vertragingen, onderbenutte transportcapaciteit et cetera. Een specifiek complex onderdeel is stochasticiteit en de tijdsafhankelijkheid van data , welke in de moderne hedendaagse transportplanningssoftware niet meegenomen wordt. Om automatisch computer gegenereerde transportplanningen te produceren die een betere match met de dagelijkse transportuitvoering hebben, moet transportplanningssoftware ook rekening houden met deze complexiteiten.

MaSelMa.
In de maritieme sector, nemen de service logistieke ondersteuning en het onderhoud van systemen een significant deel van de exploitatiekosten voor hun rekening. Dit komt aan de ene kant door de hoge complexiteit en hoge kapitaalintensieve waarde van de assets in deze sector en aan de andere kant door de hoog variabele en veelal zware omstandigheden waarmee schepen en hun subsystemene geconfronteerd worden. Bovendien worden deze assets ingezet op afgelegen locaties over de gehele wereld, waardoor ongepland onderhoud significante logistieke inspanningen vereist en daardoor zeer kostbaar is. Een belangrijke reden voor de hoge service logistieke kosten in de maritieme sector is de onzekerheid in de vraag. MaSelMa richt zich enerzijds op het ontwikkelen van innovatieve concepten voor het verbeteren van de voorspelbaarheid van onderhoud en de service logistieke vraag en anderzijds op slimme concepten voor het optimaliseren van service logistieke optimalisatie, supply chain coordinatie en samenwerking.

CONCOORD (CONsolidation and COORDination).
Dit project richt zich op het belang van stadsdistributie. Het onderzoekt onder meer een geïntegreerde, stedelijke vrachtsimulatie omgeving, een raamwerk voor het meten van de ecologische voetafdruk die stadsdistributie achterlaat en hoe stedelijke transportconcepten presteren. Waarbij wordt uit gegaan van het idee dat iedere vracht, vervoerder en voertuig geen geisoleerde componeneten in de keten zijn maar onderdelen van een nog te optimaliseren geintegreerd logistiek syteem. 

Modal Shift inTotal Logistics.
In Bergen op Zoom wordt al enkele jaren intensief samengewerkt tussen verladers, dienstverleners en de inlandterminal Markiezaat met bijbehorende binnenvaart verbindingen van en naar Rotterdam en Antwerpen.  Deze deelnemers aan dit  samenwerkingsverband (“de tafel”) ervaren deze collaboratie vanuit een operationeel/workflow perspectief  als te verkokerd. Dit Dinalog demo project maakt een volgende stap en gaat een geïntegreerde werkwijze realiseren door het inrichten van een Synchromodaal Service Center met een integrale regie-functie.

Expedited Payment.
Dit recentelijk gestarte Demo project is onderdeel van het Supply Chain Finance Community initiatief om meer aandacht te genereren voor innovatieve SCF concepten. In verschillende demonstraties worden bijvoorbeeld de voordelen van concepten als ‘reverse factoring’ en contract standaardisatie uitgelegd, aangetoond en uitgebreid besproken.

Hubways Demonstrator.
De Nederlandse sierteelt sector staat wereldwijd te boek als toonaangevend. Nauwkeurige logistiek is essentieel voor alle partners in de sierteelt supply chain. En juist daar ligt nog een enorme uitdaging. Hubways heeft als doel om een IT platform te ontwikkelen die de sierteelt sector digitaal en logistiek verbindt waardoor een betere samenwerking en (her)gebruik van informatie tussen de partijen mogelijk wordt met als resultaat soepele en efficiënte processen.

SPoT.
Het doel van dit project om logistieke controle (knoop)punten te versterken om synchromodaal transport beter te faciliteren. Op deze manier moet een betrouwbare, efficiënte en duurzame goederenstroom ontstaan van de mainports in Antwerpen via lokale inland terminals naar het Duitse achterland. Hiervoor moet de capaciteit van huidige modaliteiten worden vergroot en huidige infrastructuur geoptimaliseerd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer