Met het voorstellen van de nieuwe Euro 7 emissienorm heeft de Europese Commissie veel onrust veroorzaakt in de Europese automobiel- en trucksector. De overgang van Euro 6 naar Euro 7 kost vele miljoenen euro’s en dat geld kan beter besteed worden, vindt Mercedes-Benz topvrouw Karin Rådström. “Investeer toch direct in zero-emissie in plaats van Euro 7.”

Rådström deed haar uitspraken enkele weken geleden op de Bauma; in het licht van het voorstel van de Europese Commissie zijn ze plotseling hoogst actueel. Op de vraag of Euro 7 niet een kwestie is van geldverspilling, antwoordt ze: “Euro 7 wordt een grote investering voor ons. Op dit moment weten we nog niet hoe groot die investering precies is want we weten nog niet wat de eisen precies zullen zijn. Wat we wel weten is dat we heel veel geld gaan uitgeven voor een relatief kleine emissiewinst. Als het gaat om het beperken van NOx, zal dat tussen Euro 6 en Euro 7 maar twee tot drie procent bedragen. Een groot deel van het wagenpark in Europa is nog steeds Euro 3, 4 en 5. Als je die trucks zou vervangen door Euro 6 is de besparing op NOx-emissies 40 procent. Als je dus ergens geld in stopt als Europa, kun je het beter doen naar de upgrade naar Euro 6.”
En even later zegt Rådström: “Wij moeten vele, vele miljoenen investeren in Euro 7. We investeren als Daimler Truck ook 177 miljoen in de joint-venture om 1700 laadpunten voor trucks gerealiseerd te krijgen. Het zou voor Europa slim zijn als we geld in deze zaken investeren in plaats van in Euro 7, als ik eerlijk ben. Laten we ons geld toch alsjeblieft meteen in zero-emissie investeren. Dat zou veel zinvoller zijn.”