Ga naar hoofdinhoud

Terugkeerplicht trucks terug naar de tekentafel

Direct na het goedkeuren van het Mobility Package, afgelopen zomer, liet Transportcommissaris Adina Valean al weten dat de terugkeerplicht van trucks èn chauffeurs nader onderzocht moest worden. De uitkomst van het onderzoek is er nu en geeft voldoende aanleiding om een hernieuwde discussie te starten.

Onderzoeksbureau Ricardo voerde twee studies uit voor de Europese Commissie. Eentje naar de verplichte terugkeer van de trucks naar de thuisbasis, elke acht weken, en eentje naar de toepassing van de nieuwe cabotageregels bij multimodaal transport. De Commissie had al tijdens de onderhandelingen voor het Mobility Package aangegeven dat deze twee regels mogelijk ingingen tegen de doelstellingen van de European Green Deal.

En dat klopt, zo blijkt uit de studies. Uit de beide onderzoeken blijkt dat de twee regels in totaal tot 3,3 miljoen ton extra CO2-uitstoot per jaar zouden veroorzaken, puur door extra voertuigbewegingen. De EC schetst ter illustratie dat die uitstoot de jaarlijkse CO2-uitstoot is van Estland. Naast extra CO2-uitstoot zou er ook extra emissie zijn van NOx (plus 704 ton) en 251 ton deeltjes (PM2.5). De kosten van het extra laten rijden van de trucks om terug te keren naar het land van herkomst zou ook kunnen leiden tot tariefsverhoging voor klanten van transportbedrijven, meldt het onderzoek.

Het onderzoek doet ook een belangrijke aanbeveling die niet over het hoofd gezien mag worden. De terugkeerplicht voor trucks staat nu op acht weken, die van chauffeurs op drie of vier weken. Het zou logisch zijn om de beide terugkeerplichten min of meer gelijk te trekken, zodat chauffeurs met de vrachtwagen huiswaarts kunnen rijden.

De Europese Commissie wil nu de discussie over de terugkeerplicht van de trucks en de cabotageregels voor multimodaal transport heropenen, met lidstaten, het Europees Parlement en alle betrokken partijen. De EC wil vanzelfspreken de Green Deal doelen nastreven, maar ook het functioneren van de Europese transportmarkt en het voorkomen van social dumping en oneerlijke concurrentie moeten worden voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer