Het laten rijden van trucks aan een bovenleiding wordt momenteel in onder meer Duitsland getest. Siemens Mobility ziet in Nederland op de A15 tussen de Maasvlakte en Ridderkerk, waar veel shuttleverkeer rijdt, zeker kansen voor het concept van de eHighway. De kosten bedragen zo’n 2,5 miljoen euro per kilometer aan te leggen infrastructuur. Dat zegt business development manager Erik Koopman op de website SpoorPro.
In een uitzending van SpoorProTV gaat Koopman in op het concept en ervaringen tot nu toe.
Hoewel de praktijkervaringen volgens Koopman positief zijn, klinken er ook kritiek en vragen rond het concept van de ‘Oberleitungs-LKW’. Want het concept van vervoer met een bovenleiding is er toch al? Dan heet het trein. In binnensteden zijn trolleybussen nooit echt doorgebroken, maar dat komt volgens Siemens doordat een bovenleiding pas echt economisch iets opbrengt als er veelvuldig gebruik van wordt gemaakt, zoals bij een snelweg. Deze en andere vragen werden uitgebreid behandeld in een Q&A sessie op de Duitse website Eurotransport.

Belachelijk idee. Extra kosten om een vrachtwagen om te laten bouwen en het extra gewicht van de installatie, dus minder tonnage van vracht.
Verder lijkt dit misschien ideaal op korte en vlakke trajecten of gaan we alle autobanen en provinciale wegen van een bovenleiding voorzien en hoe wordt hiervoor de stroomvoorziening opgewekt.
Nog meer centrales erbij bouwen, uiteraard kolen gestookt, goed voor het milieu toch.
De huidige centrales kunnen het nu al amper volhouden, laat staan als er nog meer capaciteit nodig is.
Elektrische voertuigen zijn niet de toekomst, want te vervuilend in de productie en een nog grotere afvalberg van accu’s. Waterstof is de betere keus en alternatieven met CNG, je behoudt een grote actieradius en het tanken is in een paar minuten gedaan net zoals nu diesel en benzine tanken.
Dit project is zonde van de investering, want een utopie
Stop nu eens met alles elektrisch te willen hebben.
De grootste onzin die er is.
Infrastructuur is hier helemaal niet geschikt voor.
Praten maar over warmte pompen, maar als in de zomer veel airco’s aanstaan raken ze al in paniek omdat de stroomvoorziening niet toereikend is.
Hoe moet dat dan als alles elektrisch moet worden?
Kabels in de grond raken overbelast en maar afvragen waarom de aarde opwarmt.
Wij in het zwaartransport zijn die stomme Duitsers dankbaar met hun belachelijke ideeën met hun rotzooi boven de weg. Tussen Lubeck en Hamburg mag je ook al op de twee linker banen gaan rijden als je een beetje hoog bent, en nu willen ze dat ook op de A15? Maar zover nadenken is denk ik wat teveel gevraagd. En wat gaat de situatie worden bij (zware) ongevallen en een bovenleiding?