VALX: 'Op weg naar plaats drie' • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

VALX: ‘Op weg naar plaats drie’

Je moet maar durven: Op het diepste punt van de economische crisis een nieuw programma trailerassen op de markt brengen. Managing Director Mark Engelen van het nieuwe Nederlandse merk trailerassen VALX, vertelt TTM het verhaal achter dit nieuwe product. Een nieuwe traileras uit een huis met een lange historie.

VALX - Mark EngelenEigenlijk zou Mark Engelen toen hij na 18 jaar Ewals Cargo Care verliet bij  MCB  “op de BPW winkel gaan passen”.  Maar ja, toen kwam in juli  2007  “De Brief”. Daarin deelde BPW  klanten en relaties nogal onverwacht mee het exclusieve importeurscontract met MCB uit Valkenswaard per eind van dat jaar op te zeggen. Om een lang verhaal kort te maken: MCB koos voor de aanval. Men besloot een eigen programma trailerassen te gaan ontwikkelen en dat internationaal op de markt te gaan brengen. Voor de goede orde: In de jaren 2007 en 2008 werden er in Europa rond de 300.000 opleggers verkocht en was er een groot tekort aan trailerassen. Bij veel trailerproducenten stonden opleggers zonder assen op klanten te wachten. Heeft MCB ooit overwogen om het avontuur af te blazen toen in 2009 de trailermarkt volledig instortte en er in heel Europa nog maar 80.000 opleggers werden verkocht? Mark Engelen: “Nee, dat hebben we niet. We zijn ervan uitgegaan dat de Europese markt zich vroeg of laat zou herstellen en terug zou keren naar het gebruikelijke niveau van 250.000 opleggers per jaar. We hebben wél besloten om de introductie iets uit te stellen omdat we onder geen beding in een krimpende markt wilden beginnen. Eigenlijk zitten we momenteel in een ideale situatie: de trailermarkt trekt aan en de grote assenfabrikanten zitten nu in het proces dat ze hun prijzen en marges weer op moeten krikken. Dat is een uitstekend moment om een gelijkwaardig product met een concurrerende prijs te lanceren! Ook de IAA in Hannover kwam ons wat betreft datum uitstekend uit. We hebben daar buitengewoon veel belangstelling gehad en vooral veel nieuwe contacten gelegd.”
Veel ervaring
MCB is niet over één nacht ijs gegaan. Voor de lancering van het VALX programma trok men ervaren mensen aan die hun sporen in de transport- en assenwereld hebben verdiend. Voorbeelden zijn Paul de Jong (ex-Transamerica) en Hans van Maanen (ex-Emons) en natuurlijk de mannen die bij MCB jarenlang de verkoop en service van BPW producten deden met als voorman Rinaldo Blakenburg. Voor de ontwikkeling van de assen viel de keuze op de Brit Les Price. Hij was in de jaren ‘90 de drijvende kracht achter het toen nieuwe Mercedes-Benz trailerassenmerk Diskos. Les Price selecteerde zelf een groep experts uit de industrie en bedacht uiteindelijk voor VALX een slim ontwerp gebaseerd op bewezen concepten. De focus ligt daarbij op sterkte en degelijkheid in plaats van alleen maar op een laag eigen gewicht.  Andere doelstellingen bij de ontwikkeling waren eenvoud, duurzaamheid, onderhoudsvriendelijkheid en misschien wel het allerbelangrijkste: toepassing van bestaande componenten van bekende merken. Mark Engelen: “Een absolute voorwaarde voor succes is dat je vanaf de dag van introductie over een Europees service- en onderdelennetwerk moet kunnen beschikken. Je hebt het meestal pas na één of twee jaar nodig maar het moet er wel vanaf dag één zijn. Door gebruikmaking van bestaande componenten van merken als WABCO (remsystemen), SKF (afdichtingen), Timken (lagers), TMD (remvoering) en VDL Weweler (luchtveringsystemen) kunnen we gebruik maken van de netwerken van die leveranciers. Daarnaast sluiten we contracten met servicewerkplaatsen in heel Europa.”

VALX trailerassenPartners
Voor het ontwikkelen en testen van de diverse componenten en constructies werkte VALX met diverse partners. Zo werden de trommelremmen ontwikkeld met behulp van remmen-expert professor Andrew Day van de Bradford universiteit in Engeland. Het ging er vooral om een trommel te ontwikkelen met thermische en mechanische betrouwbaarheid en consistent, voorspelbaar remgedrag.. Voor het ontwikkelen van een onderhoudsvriendelijk lagerconcept kon men dicht in de buurt terecht. Professor Thom Meijlink van de Technische Universiteit Eindhoven ontwikkelde een innovatieve, optioneel leverbare afsluitmoer die automatisch de juiste voorspanning geeft door simpelweg te draaien totdat de moer ‘doordraait’.  Dit maakt de assemblage volgens VALX vrijwel “foolproof”. Uiteraard werden de assen en de afzonderlijke componenten uitvoerig onderworpen aan praktijk- en andere tests.  Inmiddels heeft men erkenning voor het ontwerp gekregen door deelname aan de Trailer Innovation Award 2011. VALX kreeg een fraaie 2e plaats op de lijst van de jury voor onder andere het uit één stuk bestaande aslichaam; de naaf waarin bij demontage alle delen van de as blijven zitten, de  losse voorgespannen lagers en de levenslang gewaarborgde positionering van het lasvrije luchtveersysteem door een groef in het aslichaam.
Assemblage
Mark Engelen maakt er geen geheim van dat het aslichaam van de VALX assen uit China komt: “Het wordt gemaakt door FUWA, ‘s werelds grootste trailerassenfabriek. China is geweldig gegroeid als leverancier van trailerassen. Nagenoeg alle assen voor de noord Amerikaanse, Australische en Afrikaanse markt komen uit China.  Wij hebben in de splinternieuwe FUWA fabriek een eigen man, een Nederlander,  die fulltime bezig is met het bewaken van de kwaliteit. Verder vindt een deel van de assemblage in Nederland plaats bij Janssen Distribution Services, het vroegere Janssenauto’s. Omdat de leadtime vanwege de afstand naar China ongeveer twee maanden is houden we assen op voorraad zodat we snel kunnen reageren op vragen van klanten.” Op dit moment levert VALX een compleet programma assen. Op komst is nog een as met trommelrem en 19,5 wielen. “Onderschat het belang van trommelremmen niet” zegt Mark Engelen “Nog altijd de helft van alle verkochte trailerassen heeft trommelremmen. Volumetrailers die in het ferryverkeer worden ingezet staan bijna allemaal op trommelgeremde assen.”
Groei
Wat wil VALX in Europa bereiken? Mark Engelen geeft gedecideerd antwoord: “We willen in Europa minimaal de derde leverancier van trailerassen worden. Begin volgend jaar leveren we de eerste assen uit. We hopen in 2011 op 20.000 stuks uit te komen. Uiteindelijk willen we naar 100.000 assen per jaar. Als we dat halen zijn we in Europa de Nummer Drie.” Daarbij zal het overigens niet blijven want op langere termijn wil VALX het programma in heel Europa uitbreiden met producten die via het zelfde kanaal aan de man kunnen worden gebracht. Daarbij moet onder andere worden gedacht aan trailersteunen en verlichting. De eerste grote klant is vrijwel zeker binnengehaald maar Mark Engelen wil op dit moment nog geen naam noemen. “Dat maken we begin 2011 bekend”. Wie de klant ook is en ten koste van welk ander assenmerk het zal gaan,  één ding is zeker: Het briefje dat BPW in 2007 rondstuurde heeft gevolgen gehad die men naar alle waarschijnlijkheid destijds niet had voorzien.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer