Ga naar hoofdinhoud

Traton wil verduurzamingsslag in truckmarkt creëren

Traton Group, de holding waar onder meer MAN en Scania onder vallen, heeft zoals verwacht een beroerd eerste kwartaal achter de rug. De verkoop daalde met 20 procent, de orderinput met 16 procent.  Het veiligstellen van de liquiditeit heeft de hoogste prioriteit; voor het tweede kwartaal van 2020 wordt een nog grotere daling van de omzet en het bedrijfsresultaat verwacht. Maar Traton kijkt ook verder vooruit en ziet kansen in de crisis.

“De gevolgen van de coronapandemie treffen de economie als geheel hard, en dat geldt ook voor de Traton Group. Wat Europa nu nodig heeft, zijn investeringsstimulansen voor de milieuvriendelijke modernisering van het vrachtwagenpark als middel om de crisis in de bedrijfswagenindustrie te overwinnen”, aldus Andreas Renschler, CEO van Traton en lid van de Raad van Bestuur van Volkswagen AG.

Tussen januari en maart heeft de Traton Group een omzet van 5,7 miljard euro (6,4 miljard euro) gegenereerd, een krimp van 11 procent op jaarbasis. Met € 161 miljoen (€ 490 miljoen) daalde het bedrijfsresultaat met tweederde. Het bedrijfsresultaat daalde tot 2,8 procent, na een daling van 7,6 procent in de eerste drie maanden van het voorgaande jaar. De inkomende orders daalden met 16 procent tot 54.200 stuks. De boek-/factuurverhouding (omzet per eenheid gedeeld door de inkomende orders) bedraagt 1,18 tegenover 1,13 voor de eerste drie maanden van 2019.

De daling van de verkoop per eenheid van de drie merken Scania, MAN en Volkswagen Caminhões e Ônibus was het duidelijkst in Europa (regio EU27+3) met een daling van 30 procent, terwijl Zuid-Amerika erin slaagde om een stijging van de verkoop per eenheid te boeken met 4 procent dankzij een positief resultaat uit Brazilië. De toenemende verspreiding van het coronavirus in de eerste drie maanden van het jaar was een bijkomende last voor de verkoop van de eenheden, met als gevolg de sluiting van ons wereldwijde netwerk van productievestigingen vanaf midden maart. Sinds eind april hebben de merken van de Traton Group hun productieactiviteiten geleidelijk aan opnieuw opgestart.  

De Traton Group heeft op de corona-crisis gereageerd met een reeks maatregelen. Deze omvatten het veiligstellen van de liquiditeit van het bedrijf, het opstellen van noodplannen en het invoeren van tijdelijke productiestops. “De gevolgen van de coronapandemie hebben ons gedwongen onze investeringsprioriteiten en onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten te heroverwegen. Er is hier een duidelijke focus op het veiligstellen van de liquiditeit. En we scharen ons achter een aanzienlijke daling van zowel de omzet als het bedrijfsresultaat in het tweede kwartaal. Alle kerncijfers zullen negatief worden beïnvloed”, aldus Christian Schulz, CFO van de Traton Group.

Scania Vehicles & Services boekte een daling van 23 procent in de verkoop per eenheid tot 18.200 (23.600) voertuigen. De omzet daalde met 11 procent tot €3 miljard (€3,4 miljard). Het bedrijfsresultaat bedroeg €256 miljoen (€370 miljoen). Het bedrijfsresultaat kwam uit op 8,6 procent (11 procent).

MAN Truck & Bus registreerde een verkoop van 18.200 (25.000) voertuigen, een daling van 27 procent. De omzet daalde met 13 procent tot €2,3 miljard (€2,6 miljard). De bedrijfswinst bedroeg €-78 miljoen (€122 miljoen). Dit komt overeen met een operationeel rendement op de omzet van -3,4 procent (4,7 procent).

Volkswagen Caminhões e Ônibus slaagde erin de verkoop per eenheid op een constant niveau van 9.900 (9.800) voertuigen te houden. De omzet daalde met 8 procent tot € 383 miljoen (€ 416 miljoen) als gevolg van wisselkoerseffecten. Het bedrijfsresultaat bedroeg € 12 miljoen (€ 8 miljoen). Het bedrijfsresultaat steeg tot 3,1 procent (2,0 procent).

Het is momenteel niet te voorspellen wanneer een nieuwe prognose voor het lopende begrotingsjaar met zekerheid mogelijk zal zijn. Het effect van de coronapandemie op de vraag van klanten, de toeleveringsketens en de productie kan op dit moment niet met zekerheid worden vastgesteld. Traton verwacht dat de omzet per eenheid in het lopende kwartaal aanzienlijk zal dalen en dit zal een negatieve invloed hebben op alle belangrijke prestatie-indicatoren.

De coronacrisis heeft tegelijkertijd de productie tot stilstand gebracht, de toeleveringsketens verstoord en een ineenstorting van de vraag veroorzaakt. “Als een moderniseringsprogramma voor het wagenpark in heel Europa snel kan worden opgestart, zal het mogelijk zijn om vrachtwagens met een gewicht van meer dan 6 ton op de Europese wegen (die nu gemiddeld 12 jaar oud zijn) te vervangen door zuiniger modellen. Dit zou niet alleen banen scheppen in de transport- en trucksectoren, maar ook de Europese Unie helpen om haar milieudoelstellingen te halen”, aldus Renschler.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer