De elektrische truck van Boonstra Transport werd afgelopen zaterdag gepresenteerd en meteen wordt de vraag gesteld hoe lang het duurt voor er meer elektrische trucks komen. DAF Trucks ontnuchtert de hype bij de NOS: “Het is nog te vroeg voor een economisch verantwoorde overstap.”
DAF heeft het dan enkel over de eigen beweegredenen om nog geen elektrische trucks in serieproductie te nemen. Niet voor de lange afstand, en ook nog niet voor distributie-doeleinden. “De kosten van een dergelijke truck zijn (voor gebruikers – red. TTM.nl) te hoog voor een goede businesscase.”
Boonstra Transport heeft nu naar eigen zeggen wel een ‘wereldprimeur’ met haar elektrische trekker, die heeft het bedrijf ook gewoon ingekocht bij het Duitse Framo. En zo zijn er wel meer entrepeneurs bezig met elektrische trekkers, alleen zijn die bij lange na niet geschikt voor lange afstanden.
Breytner Transport uit Rotterdam zegt wel degelijk een businesscase te hebben voor een elektrische truck, maar doet dat door een slim logistiek concept.
DAF Trucks blijft voorlopig inzetten op verfijning van de dieselaangedreven vrachtwagens. Een elektrische vrachtwagen van het Nederlandse merk zal er niet snel komen, DAF werkt wel al jaren aan een hybridetruck. De ontwikkeling daarvan gaat volgens onze informatie nog altijd onverminderd door.