Zoals eerder exclusief op TTM.nl te lezen was, is de merknaam Nikola verdwenen uit Europa en gaan de batterij-elektrische en waterstoftrucks nu als Iveco’s door het leven. Iveco zet zelf even op een rijtje hoe de trucks zijn uitgerust.
De typenaam Tre verdwijnt in ieder geval. De trucks gaan nu door het leven als de Iveco HD BEV en de HD FCEV. Beide zijn uitgerust met een elektrische as die mede ontworpen en geproduceerd is door FPT Industrial, het zustermerk van Iveco dat gespecialiseerd is in aandrijflijnen. De accu’s worden geleverd door Proterra en brandstofceltechnologie en belangrijke componenten voor de FCEV door Bosch. De basis voor de emissievrije trucks van Iveco was en is nog steeds de S-Way.


De Iveco HD BEV heeft een bereik tot 500 km. Hij heeft een totale accucapaciteit van 738 kWh (9 packs) met een laadvermogen tot 350 kW, wat volgens Iveco hub-to-hub leveringsmissies en een brede waaier aan regionale toepassingen mogelijk maakt. Ook langere afstanden met stops voor opladen behoort tot de mogelijkheden. De Artic 4×2 configuratie komt als eerste op de Europese markt in het laatste kwartaal van 2023.
De waterstoftruck, de Iveco HD FCEV, heeft een bereik tot 800 km. Met een snelle tanktijd van minder dan 20 minuten is hij een goede oplossing voor lange afstanden. De HD FCEV kan 70 kg waterstof tanken een druk van 700 bar. De eerste eenheden van de Iveco HD FCEV worden eind 2023 geleverd in Frankrijk, Zwitserland en Duitsland, zoals gepland in het Europese H2Haul-project.
