De Hyundia Xcient is in Europa nooit officieel op de markt gekomen, maar in thuisland Zuid-Korea wordt de grote truck gewoon doorontwikkeld. Deze week demonstreerde Hyundai Motor een autonome Level 3 Xcient in een rit van 40 km.
“Deze succesvolle demonstratie bewijst dat innovatieve autonome rijtechnologie kan worden gebruikt om de logistiek te transformeren”, aldus Maik Ziegler, directeur van R & D Strategy Group voor bedrijfsvoertuigen bij Hyundai Motor Company. “In deze fase wordt een chauffeur nog steeds gebruikt om het voertuig in bepaalde situaties handmatig te bedienen, maar ik denk dat we binnenkort niveau 4-automatisering zullen bereiken, omdat we voortdurend onze technologische mogelijkheden verbeteren.” De Xcient die dinsdag op een snelweg tussen Uiwang en Incheon reed was uitgerust met een standaard niveau 3 autonoom aandrijfsysteem, waardoor het voertuig zelf kan sturen, accelereren of decelereren en manoeuvreren door het verkeer, allemaal zonder menselijke inbreng. Een menselijke bestuurder was wel aan boord om de handmatige besturing over te nemen indien nodig.
Het voertuig was uitgerust met innovatieve technologische kenmerken, waardoor het in staat was om rijstroken te behouden en te veranderen tijdens de natuurlijke verkeersstroom, rijstrookwisselingen van voertuigen ervoor te detecteren, door tunnels te navigeren en een volledige stilstand te bereiken of te versnellen in overeenstemming met het overige verkeer.
Hyundai wil haar autonome techniek implementeren in truckplatooning, waar het ook volop mee bezig is, en verwacht dat rond 2020 voor elkaar te hebben en er mee de truckmarkt te kunnen betreden.
De Hyundai Xcient werd in 2013 gepresenteerd als truck voor de wereldmarkt. Ondanks wat speldenprikjes op een aflevering van de IAA kwam de Xcient nooit naar Europa.