Afgelopen week was TTM.nl te gast bij Scania Winter, de 2023-editie van Scania’s wintertreffen in Noorwegen. Daar waren diverse primeurs, maar een mooie die we u nu meteen willen laten zien is het debuut van de XL-cabine van Scania.
Die XL-cabine lieten we in 2021 al eens eerder zien, maar door Corona konden we hem nog nooit in het echt zien. Nu was dat wel het geval, dus hebben we onze ogen even goed de kost gegeven.
Cabines met meer ruimte voor de chauffeur zijn gewild. DAF heeft met de XG+ een goede aanbieding, en Volvo doet het ook leuk met de XXL-cabine. De XL-cabine van Scania biedt aan de achterzijde 27 cm extra. Daardoor kan er een bed met een breedte van 100 cm worden gemonteerd, zonder dat dat ten koste gaat van de verstelbaarheid van de stoelen. De 27 cm langere cabine levert een extra volume van 13 procent op. Aan de voorzijde van het bed zien we een extra unit met bekerhouders en aflegvakje.
De XL-cabine is te bestellen op de CR23- en CS23-cabines, dus voor de R- en S-series. De verlenging is zowel bij het normale als het hoge dak te bestellen. De Highline-versie was te zien in Noorwegen.
Een punt is nog wel de praktische inzetbaarheid van de XL-cabine. Omdat hij langer is voldoet hij niet aan de Europese wetgeving van maten en gewichten en is hij niet inzetbaar met een reguliere 13,60 meter oplegger. Omdat voor elkaar te krijgen moet Scania de cabine aan de voorkant wat verlengen, zoals DAF heeft gedaan. Dat is de enige manier om de XL-cabine in groten getale de Europese wegen op te krijgen dus wij vermoeden dat Scania hard bezig is om een neus(je) op de R- en S-cabines te knutselen.